Verzuimbeleid en preventie
Duidelijke afspraken al voordat verzuim ontstaat.
Verzuimbeleid
Iedere organisatie krijgt vroeg of laat te maken met zieke werknemers. Wanneer dit gebeurt, is het belangrijk dat zowel werkgever als werknemer weten welke rechten én plichten ze hebben. Dit verzuimbeleid moet voldoen aan de huidige wet- en regelgeving en is in begrijpelijke taal voor de werknemer geschreven. Een goed verzuimbeleid met bijbehorend verzuimprotocol geeft antwoord op de meest voorkomende vragen tijdens een ziekmelding. Denk hierbij aan vragen als;
- Hoe moet een werknemer zich ziekmelden?
- Welke afspraken zijn er over bereikbaarheid tijdens ziekte?
- Welke informatie moet de werknemer delen bij een ziekmelding?
- Wie is de arbodienst?
- Wie is de vertrouwenspersoon?
- Wat moet een werknemer doen als hij ziek wordt op vakantie?
- Wat gebeurt er moet vakantiedagen tijdens ziekte?
Met een goed verzuimbeleid voorkom je discussie en onduidelijkheid tijdens een ziekmelding en kan de focus gelegd worden op re-integratie.
Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de preventie van verzuim binnen een organisatie. Werknemers ervaren steeds vaker een disbalans tussen werk en privé wat leidt tot overbelasting en uiteindelijk verzuim. Ook frequent verzuim is een voorspeller van langdurig verzuim. Het goede gesprek aangaan en het inzetten van de juiste interventies is een effectieve manier om werknemers inzetbaar te houden.
Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de preventie van verzuim binnen een organisatie. Werknemers ervaren steeds vaker een disbalans tussen werk en privé wat leidt tot overbelasting en uiteindelijk verzuim. Ook frequent verzuim is een voorspeller van langdurig verzuim. Het goede gesprek aangaan en het inzetten van de juiste interventies is een effectieve manier om werknemers inzetbaar te houden.